Terug naar overzicht

11 maart 2021 | Nieuws

De Piket Kunstprijzen in coronatijd (48): Jillis Roshanali

Theatermakers, acteurs, kunstenaars en dansers worden hard getroffen door de maatregelen van de overheid om het coronavirus onder controle te houden. Wat voor impact hebben de maatregelen op de kunstenaars van de Piket Kunstprijzen? Deel 48: Jillis Roshanali, genomineerde Piket Kunstprijzen in de categorie Dans in 2015.

“Gelukkig schijnt het zonnetje”, zegt danser Jillis opgewekt aan de telefoon. Hoewel de podia op dit moment nog gesloten zijn als gevolg van de coronamaatregelen, werkt hij achter de schermen keihard aan producties voor Introdans. Jillis maakt sinds vorig jaar zomer onderdeel uit van het Arnhemse gezelschap. “Ik zit volop in de repetities van twee producties Le Sacre du Printemps en Fünf Gedichte.” Deze stukken van choreograaf Nils Christe, die vanaf 1981 maar liefst vijfentwintig werken maakte voor het gezelschap, worden getoond in Celebrating Nils, een voorstelling ter ere van Christe’s veertigjarig jubileum. “We zijn hier al best lang voor aan het repeteren, maar ik mag zeker niet klagen omdat ik kan doorwerken. Ook werd ik de afgelopen maanden voor veel stukken gecast.” Er is nog meer goed nieuws. Jillis mag nog een jaar bij dansgezelschap Introdans in Arnhem blijven. “Ik ben hier erg blij mee. Introdans voelt echt als thuis.” Het is onduidelijk wanneer Celebrating Nils in première gaat. “Op dit moment weten we überhaupt niet of we dit seizoen nog op de planken zullen staan.”

Zin in live voorstellingen

Jillis heeft weinig tijd om zich te vervelen door de coronamaatregelen. “Ik heb er niet veel last van, maar soms zijn er natuurlijk momenten dat je even lekker een drankje wilt doen met vrienden.” Bij Introdans wordt er vanwege de maatregelen gewerkt met kleinere groepen. “Het voordeel is dat je tot in detail kan werken aan een stuk, omdat er meer tijd is om te repeteren. Maar natuurlijk heb ik ook wel zin in live voorstellingen. Je wilt toewerken naar het moment dat een voorstelling op het toneel te zien is. Daar doe je het voor.” Voordat hij bij het Arnhemse gezelschap in dienst trad, werkte hij voor BallettCompagnie Oldenburg in Duitsland. “Een veel kleiner gezelschap met een eigen theater. Het was echt een ervaring om in het Oldenburgisches Staatstheater te repeteren.” Hij spreekt best een aardig woordje Duits hierdoor. “Al werd daar wel met een stevig accent gesproken. Binnen het gezelschap zelf was Engels de belangrijkste taal.” Een korte periode zat hij als danser in lockdown in Duitsland. “Ik deed iedere dag yoga, ballet en drie/vier keer per week fitness om in conditie te blijven. Je huis verliet je alleen om boodschappen te doen. Gelukkig konden we in april vorig jaar weer repeteren”, vertelt hij.

Foto’s van voorstelling In a Reflective Landscape van Hans Gerritsen.
Portret: Hans Withoos

Ingelijfd door modellenbureau

Naast zijn werkzaamheden als professioneel danser werd Jillis ook ingelijfd door een speciaal modellenbureau voor dansers. “Het heet The Fashion Composers. Er zitten dansers bij uit nationale en internationale gezelschappen. Het mooie is dat dit bureau rekening houdt met het drukke schema van dansers. Het is leuk om erbij te doen, maar dans staat op nummer één”, zegt Jillis. Hij werkte onder meer mee aan een choreografie van Marne van Opstal voor de Amsterdam Fashion Week. In kleding van ontwerper Lola van Praag danste hij mee in de choreografie. Ook werd hij door een styliste gevraagd voor een androgyne shoot. In de toekomst hoopt de danser veel te reizen en zijn passie voor dans te delen met anderen. “Er zijn ook choreografen met wie ik graag samen wil werken, zoals Cristal Pite. Dat zou geweldig zijn.” Afgezien van de voorstelling Celebrating Nils staat de agenda van Introdans nog niet volgepland. “Ik verwacht wel dat er een End of Season-productie komt aan het eind van het seizoen”, besluit Jillis.

Foto: Hans Withoos