Terug naar overzicht

24 maart 2021 | Nieuws

De Piket Kunstprijzen in coronatijd (51): Julien Guettab

Theatermakers, acteurs, kunstenaars en dansers worden hard getroffen door de maatregelen van de overheid om het coronavirus onder controle te houden. Wat voor impact hebben de maatregelen op de kunstenaars van de Piket Kunstprijzen? Deel 51: Julien Guettab, winnaar van de Piket Kunstprijzen in de categorie Schilderkunst in 2017.

Een hele nieuwe richting

De Covid-19 pandemie heeft Julien geïnspireerd een hele nieuwe richting in te slaan. Hij is terug verhuisd naar Parijs en begonnen aan een rechtenstudie. “Ik ben rechten gaan studeren om advocaat te worden”, legt Julien uit. “De colleges zijn erg zwaar, het is een mengeling van politiek en rechtsgeleerdheid. Het is allemaal ver verwijderd van de kunstwereld, maar het is het echt waard. Door de pandemie begon ik te beseffen hoe hulpeloos mensen kunnen zijn zonder kennis van de wet, vooral mensen die arm zijn, werkloos, of vluchteling. Ik hoop met deze nieuwe vaardigheid voor meer gerechtigheid te kunnen zorgen en mensen zoveel als ik kan te helpen.” Destijds werd de aandacht van de jury van de Piket Kunstprijzen onder meer getrokken door Juliens belangstelling voor oude boeken en encyclopedische kennis, zijn fascinatie voor de gedetailleerde illustraties die weerspiegelen hoe mensen de wereld zagen. “Verrassend genoeg”, zegt hij, “ligt het bezig zijn met de wet niet eens zo heel ver van waar ik als kunstenaar mee bezig ben. Denk aan mijn relatie met details en onderzoek doen met behulp van boeken. Dit ligt eigenlijk heel dicht bij de juridische praktijk.”

Onafhankelijk zijn

Ondanks het feit dat Julien overduidelijk enthousiast is over het nieuwe gebied dat hij aan het ontdekken is, heeft hij niet de bedoeling het schilderen op te geven. “Ik ben doorgegaan met dingen maken”, zegt hij. “In 2019 werd ik door het modehuis Hermès geselecteerd om een nieuwe sjaal voor hen te ontwerpen. Helaas is het niets geworden met het project, maar ik vond het een erg leuke ervaring.” Een goed balans vinden tussen studie en kunst is vooral een kwestie van time management. “Momenteel heb ik geen tijd om te schilderen. Ik ben dertien uur per dag met juridische vraagstukken en politicologie in de weer. Het is best extreem, maar ik vind het geweldig. Anderzijds kan ik bijna niet wachten tot het einde van het academisch jaar en het moment dat ik weer kan gaan schilderen. Godzijdank hebben we drie maanden vakantie.” Julien heeft niets van zijn hang naar artistieke autonomie verloren. “Als ik dus niet met mijn studie bezig ben, dan maak ik dingen. Ik houd ervan onafhankelijk te zijn en te schilderen wat ik maar wil.”

Foto’s van Juliens ontwerp voor Hermès van Julien Guettab

Hoofdfoto: Hessel Waalewijn
Tekst: Anna Beerens