

Oud-winnaar Joep Hendrikx gaat nu als jurylid op zoek naar talent
Theatermaker Joep Hendrikx won al eerder de Piket Kunstprijs in de categorie Toneel (2022), maar staat vanaf dit jaar aan de andere kant; als jurylid. “Een enorme eer”, zegt Joep, die dit verzoek nog niet zag aankomen. “Ik ben zelf ook nog volop in ontwikkeling, maar ik denk dat ik het wel kan: jurylid zijn.”
Joep weet als geen ander hoe het is om als jong afgestudeerde acteur/maker ‘te moeten ploeteren om je plek te veroveren in het werkveld’. “En dan heb je ook nog te maken met weinig subsidiemogelijkheden, begeleiding en speelplekken gericht voor jonge makers”, zegt Joep. Dat hij, samen met mede-jurylid Nadine van Pinxteren, drie talenten verder kan helpen met een nominatie voor de Piket Kunstprijzen, vindt hij geweldig. “Er zijn zoveel goede beginnende makers- en spelers; die gun ik het allemaal.”

Joep Hendrikx samen met mede-jurylid Nadine van Pinxteren. Foto Dana LaMonda
‘Duwtje in de rug’
Joep zit regelmatig in het theater om te kijken naar voorstellingen, maar gaat dit nog meer intensiveren. “Ik kijk naar originaliteit, vorm en presentatie. Ik ben natuurlijk altijd geïnteresseerd in spelers die ook zelf voorstellingen maken. Daarnaast vind ik het belangrijk dat genomineerden deze prijs en het geldbedrag dat daaraan is gekoppeld, goed kunnen gebruiken; mensen die net even dat extra duwtje in de rug nodig hebben waardoor ze gaan vliegen.” Samen met Nadine van Pinxteren gaat hij de komende maanden veel voorstellingen bekijken. “De Parade is natuurlijk een belangrijke plek voor ons.” Hij kent Nadine goed. “Zij is een tijdje de zakelijk leider geweest van de Poezieboys. Ook zijn wij allebei Brabanders: dat schept toch een band”, zegt Joep met een lach. “We hebben al een lijstje klaarliggen met namen.”
Geesten en Theater Na de Dam
Zelf staat hij ook niet stil. Met de Poezieboys, waar hij samen met Jos Nargy onderdeel van uitmaakt, sleepte hij een meerjarensubsidie binnen van de gemeente Den Haag en het Rijk. “Hiermee kunnen we vier jaar vooruit.” De Poezieboys brengen poëzie naar het theater met toegankelijke voorstellingen waarin het werk en leven van bekende en minder bekende dichters centraal staat. Iedere maand staan zij in Zaal 3 in Den Haag met Poeziebar. Jaarlijks is er ook een XL-editie in de Koninklijke Schouwburg waarvoor de kaartjes over de toonbank vliegen.
Speciaal voor Theater Na de Dam maken zij een speciale editie van de Poeziebar op zondag 4 mei. “Natuurlijk staan we stil bij de thema’s rond 4 mei, maar er is ook ruimte voor liefde en plezier”, vertelt Joep. Op rondreizend theaterfestival De Parade zijn de Poezieboys dit jaar ook weer van de partij. Daar spelen zij samen een korte versie van de voorstelling Geesten, die ook op Oerol (14-22 juni) en dit najaar (van september tot november) in de theaters is te zien. “Op de Parade heet deze voorstelling ‘Je moet het maar bedenken hè’. Hoe dichters geïnspireerd raken is de rode draad in de voorstelling. “Hoe dichters ‘de geest krijgen’. Daar hebben dichters soms talloze, rare manieren voor. En we staan stil bij de vraag waarom een gedicht over heel persoonlijke zaken ook anderen kan raken”, zegt Joep. Zelf heeft hij overigens nog geen plannen om in de pen te klimmen voor een dichtbundel. “Ik lees veel liever gezichten, maar Jos kan wel heel goed dichten”, aldus Joep.
Foto: Dana LaMonda