Terug naar overzicht

06 april 2016 | Nieuws

Inge Aanstoot: ‘Soms moet je de gordijnen dichtdoen en de Sissi-trilogie aanzetten’

Inge Aanstoot, onze winnares schilderkunst van de allereerste Piket Kunstprijzen in 2014, zette haar schildertalent in voor het muzikale goede doel. Ze maakte een schilderij bij het nieuwe album van de Rotterdamse muzikant Mark Lotterman.

Lotterman is als singer-songwriter – met liedjes in de traditie van Tom Waits en Leonard Cohen – al jaren een bekende in de Rotterdamse muziekscene. Onlangs bracht hij zijn vijfde album uit, Holland. Elke maand komt een nieuw liedje uit, negen in totaal, met een bijbehorende bijdrage van poëzie tot fotografie, schilderkunst, wetenschap en liefdesbrieven.

“Er zijn een hoop dingen die ik niet begrijp, en één van die dingen is dat niet veel meer mensen fan zijn van Mark Lotterman”, schreef Aanstoot al op haar Facebookpagina. Ze kent Lotterman al een aantal jaar, zowel als muzikant en als goede vriend. Muziek speelt een belangrijke rol tijdens haar maakproces. “Tijdens het schilderen luister ik vaak een bepaalde cd of artiest. Soms zet ik een film aan als een soort hoorspel”, vertelt Aanstoot. Door Lottermans muziek ontstond al eerder een ander schilderij, dat toepasselijk, net als het album, ook ‘Holland’ als titel kreeg. “Dat is erdoor gevoed.”

De perceptie van geschiedenis
Lotterman vroeg haar werk te maken bij het tweede liedje van zijn album, ‘The Great Farewell’. De titel van haar schilderij, ‘Chose not to care (Francesca, Marischka)’, ontleende ze aan een stukje tekst van het liedje. Aanstoot verdiept zich momenteel in de vaderlandse geschiedenis als subjectief concept. “Alles wordt met het licht van de eigen tijd bekeken”, zegt ze, en daar sluit haar doek op aan.

Op het doek hangen de geliefden Franz en Sissi elkaar achter de twee zittende figuren in de armen. Het is een filmbeeld van Ernst Marischka, regisseur van de legendarische Keizerin Sissi-filmtrilogie. Ernaast toont Aanstoot een zelfportret van fotografe Francesca Woodman, die aan een bloem ruikt, over dat van Marischka, om de perceptie van geschiedenis te benadrukken. “Sissi is een tijdsbeeld van de jaren 50, terwijl het eigenlijk dat van 1850 zou moeten zijn. Die film is suikerzoet, maar zo was het destijds natuurlijk niet.”

Het schilderij vertelt Aanstoots interpretatie van het lied. “De ik-persoon komt de personificatie van De Liefde tegen. Ze gaan naar huis en laten de wereld links liggen terwijl buiten de oorlog woedt. Ik vind het heel herkenbaar dat je de zaak de zaak laat. Soms moet je gewoon even de gordijnen dichttrekken en de Sissi-trilogie aanzetten.”

'Chose Not To Care', Inge Aanstoot (2016)

‘Chose Not To Care’, Inge Aanstoot (2016)

30 meter muur bij de Kunsthal
Binnenkort is Aanstoot live aan het werk te zien bij de Rotterdamse Kunsthal, waar ze 30 meter muur mag beschilderen in de serie ‘Kunsthal Light’. Ze kreeg de opdracht nadat ze vorig jaar de Sacha Tanja-penning won. Ook in dit project komt haar interesse voor geschiedenis terug, vertelt ze. Eén van de onderwerpen wordt het rariteitenkabinet uit de 17e eeuw en hoe zich dat verhoudt tot nu: “Met het internet heb je toegang tot heel veel informatie, maar dat kun je selectief naar je eigen hand zetten. Daar ben ik in mijn werk nu mee bezig.”

Aanstoot begint met schilderen op zaterdag 16 april, als het Weekend of Everything gehouden wordt. Op 22 mei geeft ze een artist talk over haar Kunsthalproject met Thierry Reniers, eigenaar van galerie Vonkel, die haar werk exposeert. Over een paar weken* wordt de muurschildering, dat misschien haar grootste werk tot nu toe is, onthuld. “Ik heb er een heleboel ideeën over maar heb nog nooit 30 meter muur tot mijn beschikking gehad. Ik ben zelf ook heel benieuwd hoe het wordt!”

Update 13 mei 2016: Bekijk alvast hoe de muur er tot nu toe uit ziet:

Beluister album Holland en bekijk het bijbehorende artwork. Vanaf 14 mei aanstaande is een expositie over het album in het Quay Arts Centre op het Britse Isle of Wight te zien, waar Aanstoots werk ook heen gaat. Tot die tijd is ‘Chose not to care’ te zien bij galerie Vonkel in Den Haag.
* In dit stuk stond eerder 30 april 2016 als onthullingsdatum van Aanstoots muurschildering bij de Kunsthal vermeld. Die datum wordt verplaatst, zodra een nieuwe datum bekend is lees je die in dit stuk.

(tekst: Judith Laanen)