Winnaars 2020

Schilderkunst: Lorena van Bunningen (1990)

Lorena weet op een hele eigen manier de bestaande werkelijkheid naar haar hand te zetten. Ze heeft een ontwikkeld oog voor detail en een goed gevoel voor esthetiek. Daardoor weet zij haar fascinatie voor de schoonheid van kleine alledaagse dingen daadwerkelijk te verbeelden. De beschouwer kan in haar wereld van verstilde scènes even stilstaan bij de vele dingen om ons heen waaraan we doorgaans onbewust voorbijgaan. De jury is onder de indruk van de gedreven en standvastige houding die zij tentoonspreidt, ziet de kwaliteit van het
huidige werk en gelooft in de potentie van deze kunstenaar.

Dans: Boston Gallacher (1996)

Toen de jury Boston Gallagher twee jaar geleden voor het eerst nomineerde, was deze nominatie gebaseerd op de belofte die sprak uit Bostons onmiskenbare talent. Boston heeft sindsdien een spectaculaire ontwikkeling doorgemaakt en deze belofte in alle opzichten ingelost. Boston ‘just blows us away’. Zij vallen op door de volkomen natuurlijke wijze waarop zij dansvirtuositeit combineren met een radicale openheid ten opzichte van een verscheidenheid aan inputs. Met een uiterst verfijnde nieuwsgierigheid weten zij de grenzen van ieder dansidioom dat zij gebruiken op te rekken en het concept ‘anders-zijn’ een gezicht te geven.

 

Vanwege Bostons non-binaire genderidentiteit wordt Boston aangeduid met zij/hen/hun.

Toneel: Tessa Jonge Poerink (1991)

Tessa heeft grote spelkwaliteiten. Als ze speelt zit ze meteen in de spelsituatie en neemt je onmiddellijk mee. In haar stem is duidelijk te horen dat de emoties die haar personage voelt via Tessa’s verbeelding volkomen organisch doorstromen. Haar tekstbehandeling is uitstekend – je hoort dat ze weet wat ze zegt. Ze heeft laten zien dat ze een grote zaal tot in de uiterste hoeken kan bespelen. Tessa heeft ook een wilde performer in zich. Ze durft onconventioneel te zijn. Dat brutale en schaamteloze getuigt van een breed spectrum en dat is op haar leeftijd heel bijzonder. De jury is benieuwd naar de initiatieven die Tessa als maker onderneemt. De prijs is dan ook mede bedoeld als aanmoediging om een eigen project te ontwikkelen.

Alternatieve uitreiking van de Piket Kunstprijzen 2020: ballonnen en een gouden troon

 

Op drie verschillende momenten gaat deze middag voor een nietsvermoedende genomineerde een deur open en staat deze ineens in een zaal versierd met ballonnen in de Piketkleuren. “Je hebt de Piketprijs gewonnen!”

De drie winnaars zijn door vrienden en bekenden met de nodige kunstgrepen hierheen gelokt en dus geheel uit het veld geslagen. Gelukkig staat ceremoniemeester Casper Vandeputte (genomineerd in de categorie Toneel in 2015) off camera klaar om ze op te vangen. “Natuurlijk had er een groot feest moeten zijn”, zegt hij als de verblufte winnaar heeft plaatsgenomen op de gouden troon in het midden van de zaal. “Maar vanwege Corona mag dat nu even niet. Daarom heeft Team Piket een klein feestje voor je gebouwd om je de Piket award en de cheque te overhandigen en we hebben ook een paar lieve mensen voor je uitgenodigd om je toe te spreken. Het is ontzettend jammer dat er daarna geen champagne kan zijn.” Casper stelt de gelukkigen ook meteen gerust door te zeggen dat ze niet live on camera zijn. Er wordt weliswaar gefilmd, maar de opnamen zijn bedoeld voor de website van de Piket Kunstprijzen.

Winnaars 2020

Schilderkunst: Lorena van Bunningen
“O jee, ik moet helemaal bijkomen”, zegt Lorena. “Ik had dit totaal niet verwacht.” Maar ze ontspant wanneer ze wordt toegesproken door haar fotografiecoach Elspeth Diederix: “Ik ben dol op wat je doet. Ik kijk uit naar wat je de komende jaren gaat maken!” Lorena’s vriendin en zakenpartner Majda Vidakovic is er ook. Door omstandigheden hadden Majda en Lorena elkaar een tijdlang niet gezien en het is voor beiden een emotioneel moment. “Je werk is een delicatesse”, zegt Majda. “Je gedrevenheid is eindeloos. Je verdient dit.” Jurylid Suzanne Swarts (Museum Voorlinden) leest het juryrapport voor, waarin Lorena’s ontwikkeld oog voor detail en haar gedreven en standvastige houding worden geprezen. Collega-jurylid beeldend kunstenaar Joncquil de Vries overhandigt Lorena, op gepaste afstand uiteraard, de speciale cheque die een bedrag van €8.000 vertegenwoordigt. De award staat klaar op een tafeltje naast de troon. “Ik ben erg overdonderd”, zegt Lorena na het ‘fotomoment’. Wat haar vooral gelukkig maakt, is dat de prijs haar tijd voor haar werk zal geven. Wanneer Casper haar vraagt wat ze gaat doen als ze zo dadelijk naar buiten loopt, kan ze maar één ding zeggen: “Het even laten bezinken.”

Dans: Boston Gallacher
Ook Boston is totaal overvallen en zegt zich ‘geweldig verrast, verward’ te voelen. Choreograaf Marina Mascarell Martinez bedankt Boston voor het feit dat deze zich inzet om barrières af te breken. “An enlightened dancer with whom to share the studio is a present for every maker”, zegt ze. NDT-collega en huisgenoot Keren Leiman omschrijft Boston als een ‘mythical nymph pixie creature’ en spreekt over de enorme diepte die ze voelt wanneer ze Boston ziet dansen. Boston is onder de indruk van zoveel mooie woorden. Met een stralende glimlach: “Het is een beetje alsof ik ben overleden en op mijn eigen begrafenis ben!” Jurylid Stacz Wilhelm (voormalig artistiek leider Korzo dansproductiehuis) kan er alleen maar moois aan toevoegen door het juryrapport voor te lezen. Boston werd twee jaar geleden ook genomineerd en heeft, aldus de jury, een spectaculaire ontwikkeling doorgemaakt en de beloften van destijds in alle opzichten ingelost. Het rapport spreekt van Bostons dansvirtuositeit en radicale openheid. Nadat medejurylid Isabelle Chaffaud (MEYER-CHAFFAUD) de cheque heeft overhandigd en er foto’s zijn gemaakt, vraagt Casper ook aan Boston of deze al een bestemming voor het bedrag heeft. Ook Boston had daaraan nog geen gedachten gewijd, maar ‘ik heb zero spaargeld, dus dit helpt enorm.’ En wat Boston nu verder die middag gaat doen? “Terug naar de studio voor repetities…” Inderdaad, geen champagne, maar een doodgewone middag wordt het vast niet meer.

Toneel: Tessa Jonge Poerink
Voor Tessa is het ‘net alsof ik in een droom zit.’ Tessa’s goede vriend, regisseur Kasper Scholten, spreekt haar als eerste toe. “Je moest de norm herdefiniëren,’ zegt hij. “Je liet je door niets en niemand tegenhouden.” Daarna is de beurt aan Tessa’s vader, die natuurlijk ook namens haar moeder spreekt: “Wat heb jij deze prijs verdient en wat zijn wij blij voor jou! We weten dat het bepaald niet altijd makkelijk voor je is.” Jurylid Antoinette Jelgersma (Het Nationale Theater) leest het juryrapport voor, dat Tessa niet alleen prijst om haar grote spelkwaliteiten, maar ook vanwege het feit dat ze onconventioneel durft te zijn. Collega-jurylid John de Weerd (Zaal 3 en De Parade) overhandigt de cheque, waarna ook Tessa, stoer en gelukkig, op de foto gaat. “Het is zo’n raar jaar”, zegt ze wanneer Casper naar haar plannen vraagt. “Alles werd afgezegd. Mijn generatie is echt een beetje in paniek. Financieel is dit dus heel fijn. Het is echt wel crisis.” Omdat de jury ook de hoop heeft uitgesproken dat Tessa een eigen project zal ontwikkelen, zegt ze blij te zijn dat de prijs haar bedenktijd geeft. En wat de rest van de middag betreft: “Ik ga nu even bijkomen van deze twintig minuten.”

Geen Piket Juryprijs dit jaar
Juryvoorzitter Winnie Sorgdrager licht toe waarom de jury dit jaar unaniem besloten heeft de Piket Juryprijs niet uit te reiken. De Juryprijs beloont een persoon vanwege zijn of haar activiteiten op cultureel gebied in de Haagse regio, met name als deze gericht zijn op of ten gunste komen van jonge kunstenaars. Het is bij uitstek een prijs voor mensen die werkzaam zijn in de schaduw, op de achtergrond, in de coulissen. Een feestelijke prijsuitreiking in een theaterzaal vol enthousiaste gasten schept de mogelijkheid om zo iemand letterlijk uit de schaduw te halen. Zo’n mooi moment moet dit jaar noodgedwongen ontbreken en de jury was van mening dat dit de Juryprijs van veel glans zou beroven. Natuurlijk hoopt de jury van harte dat er volgend jaar weer iemand letterlijk in de spotlights kan staan.

De Piket award 2020
De award werd dit jaar gemaakt door Suzie van Staaveren, die in 2017 genomineerd werd in de categorie Schilderkunst. Ze liet zich inspireren door de torentjes van kleine zwerfkeien die in bergachtige gebieden dienen als navigatiemiddel op plekken waar het pad lijkt te verdwijnen. De keitjes zijn gewoon in de natuur gevonden – de awards zijn dus allemaal verschillend. Alleen de bovenste steen is, net als het voetstuk, uit brons gegoten in een mal die gemaakt is op basis van een echte zwerfkei. “Die steenmannetjes zijn niet alleen richtinggevers”, vertelde Suzie in een interview eerder dit jaar. “Ze laten je ook weten dat je niet alleen bent, dat er op die plek al eerder mensen zijn geweest. Soms is het moeilijk om te navigeren in de kunstwereld. De steenman is een gebaar van solidariteit en steun. Dat is wat ik de winnaars met deze award wil meegeven.”

Een uitzonderlijk jaar
Toen duidelijk werd dat een fysieke prijsuitreiking er niet in zat, heeft Team Piket hard gewerkt aan een feestelijk alternatief dat de winnaars, ondanks alles, een mooie herinnering zou meegeven. Deze herprogrammering betekent ook dat de winnaars dit jaar wat eerder bekend zijn gemaakt. Het is jammer dat de andere genomineerden hier vanwege de beperkingen van de Corona-maatregelen niet aanwezig kunnen zijn. Maar, anders dan andere jaren, hebben zowel de winnaars van vandaag als Ciro Duclos en Afra Eisma (Schilderkunst), Lukas Karvelis en Hester Seelen (Dans), en Shah Tabibi en Billy de Walle (Toneel) in juli elk een ondersteuningsbijdrage van €2.000 ontvangen. Zo kon, in dit uitzonderlijke jaar, iedereen een beetje winnaar zijn. 

Verslag: Anna Beerens
Foto’s: Janneke van Beek

Nieuws

23 november 2020 | Nieuws

Alternative award ceremony Piket Art Prizes 2020: Balloons and a golden throne

Lees meer
17 november 2020 | Nieuws

Dit zijn de winnaars van de Piket Kunstprijzen 2020

Lees meer
06 november 2020 | Nieuws

Joyce Zwerver genomineerd voor Hendrik de Vriesstipendium

Lees meer
| Nieuws

Joran van Soest komt met The Observer Effect

Lees meer
Meer nieuws