Terug naar overzicht

28 februari 2022 | Nieuws

Antoinette Jelgersma: ‘Ga af op waar je enthousiast van wordt’

Antoinette Jelgersma neemt dit jaar afscheid na zes jaar lid te zijn geweest van de. vakjury Toneel, aanvankelijk naast acteur David Geysen en vanaf 2020 samen met John de Weerd, programmeur van Zaal 3 in Den Haag en Theaterfestival de Parade. Ze zei destijds ja op de uitnodiging om jurylid te worden, omdat het haar “mooi leek om je in jonge mensen te kunnen verdiepen.” En aan die verwachting heeft haar jurylidmaatschap in alle opzichten beantwoord.

In de geest van Piket

Jelgersma heeft wel even geaarzeld voor ze toetrad tot de jury. “Ik vind kunstprijzen eigenlijk best iets moeilijks”, legt ze uit, “omdat je zo vaak een vergelijking moet maken tussen heel verschillende stijlen en werelden.” Ze heeft naamgever Frederik Hendrik Piket niet gekend, maar wat ze over hem hoorde, heeft zeker geholpen om haar over de streep te trekken: “Ik vond het bijzonder dat iemand zo’n hart had voor cultuur. Dus ik dacht, ik ga het doen, in de geest van Piket, zo eerlijk en getrouw mogelijk.” Tijdens haar jurylidmaatschap is zelfreflectie van groot belang voor haar geweest: “Ik ben me bewust geweest van wat er van me gevraagd werd. Je moet blijven reflecteren op je gedachten en je opstelling, zodat je het zuiver houdt.”

Een kunstenaarsoog

Jelgersma vond de juryvergaderingen erg inspirerend: “Ik hoorde de motivaties van de andere juryleden en vroeg me dan af in hoeverre ik me verwant voelde met hun criteria. Dat stimuleerde me om mijn eigen manier van kijken aan te scherpen.” Ze heeft met veel plezier samengewerkt met Geysen en De Weerd: “David en ik zitten allebei in een andere hoek, maar we vulden elkaar goed aan. En dat geldt in feite ook voor de samenwerking met John. Het zijn ook allebei mensen met een echt kunstenaarsoog.” Wat dat is, een kunstenaarsoog? “Dat je sensitief bent, gevoel hebt voor authenticiteit, voor technische kwaliteit. Dat je aanwezigheid en persoonlijkheid herkent, ziet wat iemand uitdrukt en hoe diegene dat doet. Dat je bevlogenheid herkent, aanvoelt of iemand werkelijk iets wil vertellen.” Ze moet lachen: “Er zit echt werk aan vast, hoor, aan zo’n jurylidmaatschap. Het is niet vrijblijvend. Maar ik zou toch ook tegen mijn opvolger willen zeggen: geniet ervan!”

Ervaring

Gevraagd naar advies voor jonge acteurs en theatermakers zegt Jelgersma meteen: “Ga af op waar je enthousiast van wordt.” Ze denkt dat het ook belangrijk is om persoonlijk contact te maken met de mensen met wie je wilt werken, op het risico af dat je wordt afgewezen. “Dat kan heel intimiderend zijn en uitlopen op een teleurstelling, maar dan blijft het tenminste niet aan je knagen.” Ze is er ook van overtuigd dat jonge kunstenaars er goed aan doen zich breed te oriënteren: “Dans. Zing. Doe repertoire, doe stemwerk, doe televisiewerk, geef les, maak je eigen verhalen. Zo ontdek je waar je goed in bent en voorkom je dat je blijft hangen in een onrealistisch beeld van wat je kunt en wie je wilt zijn. En maak vlieguren, daarmee doe je ervaring op.” En wat die ervaring betreft: “Blijf jezelf ontwikkelen, ook buiten het vak. Treed buiten je eigen wereldje.” Levenservaring? “Ja, daar komt het eigenlijk wel op neer. Levenservaring opdoen.”

Foto: Hessel Waalewijn
Tekst: Anna Beerens