Jury 2022

Jan Zoet, juryvoorzitter 2022: “Een wereld zonder ruimte voor verbeelding is onvoorstelbaar. Kunstenaars zijn bij uitstek de dragers van de verbeeldingskracht die nodig is om de verhalen te vertellen van deze tijd, om ogen en harten te openen, om te verbinden, te bevragen en te confronteren. Daarom is het zo ongelofelijk belangrijk dat de Piket Kunstprijzen bestaan en jonge kunstenaars worden gezien en gesteund om hier in Den Haag hun werk verder te ontwikkelen. Kunstenaars horen bij de creatieve, inclusieve en aantrekkelijke stad die Den Haag wil zijn. De Piket Kunstprijzen helpen om kunstenaars aan Den Haag te binden.

Jan Zoet
Meer weten? https://www.amare.nl

Jan Zoet

Juryvoorzitter

Jan Zoet is juryvoorzitter van de Piket Kunstprijzen. Sinds 2021 is hij algemeen directeur van het nieuwe cultuurpaleis Amare in Den Haag en daarvoor het Zuiderstrandtheater. Voor die tijd was werkzaam als directeur van de Amsterdamse Academie voor Theater en Dans en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij is ook voorzitter van belangenvereniging Kunsten ’92, een belangenvereniging voor kunst, cultuur, en erfgoed. In de periode 1998 tot 2012 was Zoet directeur van de Rotterdamse Schouwburg/Productiehuis Rotterdam waar hij onder meer het (mede-) initiatiefnemer was van Operadagen Rotterdam, Rotterdam Circusstad en Festival De Internationale Keuze. Eerder was Zoet zakelijk leider van Theatergroep Hollandia en programmamaker bij het Mickery Theater, een legendarische theaterboerderij in Loenersloot in de jaren zestig.

Lea van der Vinde

Schilderkunst

Lea van der Vinde is directeur van het Huygensmuseum, bestaande uit Huygens’ Hofwijck en Huygens’ Swaensteyn in Voorburg. Van der Vinde werkte ook al eerder voor het Huygensmuseum als gastconservator van de tentoonstelling Vrouwen rondom Huygens en als conservator in het Mauritshuis in Den Haag. Voor het Mauritshuis organiseerde zij onder meer de tentoonstellingen George Stubbs – De man, het paard, de obsessie, Bewogen beeld – Op zoek naar Johan Maurits en Alleen met Vermeer. Van der Vinde studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht en is gespecialiseerd in Nederlandse schilderkunst uit de 17e en 18e eeuw. Over dit specialisme heeft ze diverse boeken en artikelen gepubliceerd.

Joncquil de Vries

Schilderkunst

Kunstenaar Joncquil de Vries studeerde in 1998 af aan de Academie St. Joost in Breda in de richting Schilderen/Monumentaal. Joncquil staat  bekend als schilder van figuratief en fantasierijk werk. Hij is een veelzijdig kunstenaar, die niet alleen schildert, tekent en fotografeert, maar ook sculpturen, installaties en videowerken maakt. Het overkoepelende thema is het verstrijken en stilstaan van de tijd. De invloed die tijd heeft op de verandering van de context van onze ideeën, interpretatie en betekenis van beelden en de omgeving waar wij ons in bevinden. Zijn werk is regelmatig te bewonderen op tentoonstellingen in binnen- en buitenland.

Isabelle Chaffaud

Dans

Isabelle Chaffaud groeide op in Tours, Frankrijk. Na negen jaar te hebben gedanst bij vooraanstaande gezelschappen als de Batsheva Dance Company en Nederlands Dans Theater I, zette ze haar danscarrière voort als freelancer in nauwe samenwerking met haar partner Jérôme Meyer. Hun gezelschap MEYER-CHAFFAUD is nationaal en internationaal actief en heeft Den Haag als standplaats. Daarnaast was ze medeoprichter van choreographic research centre CLOUD/Danslab, dat eveneens in Den Haag gevestigd is. Isabelle geeft master classes en workshops in Nederland en ver daarbuiten en is als docent en choreograaf actief binnen diverse Nederlandse dansvakopleidingen. Ten slotte is ze, in Nederland en Frankrijk, als persoonlijke coach en mentor betrokken bij de begeleiding van dansvakstudenten in hun laatste jaar.

 

Amos Ben-Tal

Dans

Amos Ben-Tal is choreograaf, danser en bestiert sinds 2012 danscollectief OFFprojects in Den Haag. Het gezelschap bestaat uit oud-dansers van het Nederlands Dans Theater en Batsheva Dance Company. Zelf doorliep Ben-Tal de National Ballet School in Toronto. Daarna was hij negen jaar lang danser bij het Nederlands Dans Theater waar hij in aanraking kwam met choreografie. Zijn stuk Track (2005) viel zo in de smaak dat het door Dance Europe Magazine werd uitgeroepen tot ‘een opwindende theatrale ervaring’. Voor Korzo Producties creëerde hij onder meer We Are Not Humanity en The New Work. De laatste jaren met OFFprojects maakte Amos een aantal goed ontvangen interdisciplinaire stukken, waaronder 60 en Howl i.s.m. Spinvis (winnaar Dioraphte Dansprijs). Bijzonder is dat Ben-Tal ook de muziek componeert voor al zijn dansvoorstellingen.

Ellen Goemans

Toneel

Toneelspeler, maker en docent Ellen Goemans studeerde in 1996 af aan de Toneelschool Arnhem en sloot zich voor een paar maanden aan bij Double Edge Theatre in Amerika. In 1997 richtte zij met o.a. Eric de Vroedt Toneelgezelschap Monk op. Ze maakten vele voorstellingen en co-producties met o.a. Dood Paard en Kas & de Wolf, Dito Dito en Ontroerend Goed. In 2009 stopte Goemans bij Monk. Daarna speelde ze in voorstellingen van Dood Paard, ‘t Barre Land,  tg ECHO en heeft ze afgelopen jaar met Don Duyns en Harm van Geel de Bellevue lunchvoorstelling Sloopkogel gemaakt. Daarnaast werkt Ellen graag met jonge makers als de Poezieboys, mc KASSETT en Compagnie Red Yellow and Blue. Sinds 2014 is Goemans verbonden aan de HKU Acteursopleiding in Utrecht als docent, mentor en vast onderdeel van het kernteam.

John de Weerd

Toneel

John de Weerd, programmeur van Zaal 3 in Den Haag en Theaterfestival de Parade, studeerde in 2007 af van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (Fine Arts/Sculpture) in Den Haag. Hij heeft zijn sporen ruimschoots verdiend in de culturele sector. Tot zijn opdrachtgevers behoorden onder meer TodaysArt, Crossing Border, Fiber Festival en Rewire. In 2013 richtte De Weerd vanuit Theater aan het Spui Zaal 3 op: de springplank voor jong talent in Den Haag. Daarnaast is hij lid van de VSCD Mimejury.