Terug naar overzicht

09 juni 2020 | Nieuws

De Piket Kunstprijzen in coronatijd (19): Inge Aanstoot

Theatermakers, acteurs, kunstenaars en dansers worden hard getroffen door de maatregelen van de overheid om het coronavirus onder controle te houden. Wat voor impact hebben de maatregelen op de jonge kunstenaars van de Piket Kunstprijzen? Deel 19: Inge Aanstoot.

Impact van de maatregelen

In de eerste week van de intelligente lockdown werkte Inge Aanstoot, winnaar in de categorie Schilderkunst 2014, nog keihard aan een muurschildering voor de tentoonstelling Leeuwen op de Coolsingel in Museum Rotterdam, locatie Timmerhuis. “Daar had ik negen dagen de tijd voor. Dat was best even doorwerken, want het ging om een muurschildering van twee bij acht meter. Ondertussen luisterde ik naar de radio en hoorde de cijfers over de besmettingen en sterfgevallen voorbijkomen.”

Meestal neemt Inge na een groot project één of twee weken vrijaf om nieuwe inspiratie op te doen. “Dan ga ik wandelen, naar de dierentuin of het museum. Maar dat ging nu natuurlijk niet. Ik moest wel even een nieuw ritme vinden. Het lastigste van deze tijd is dat je niet spontaan iets kan doen. In het begin van de coronatijd heb ik ook veel mantelzorgtaken gedaan, zoals boodschappen doen voor zieke vrienden en zingen onder het balkon voor jarigen.” Inge had gelukkig wel een financiële buffer opgebouwd vlak voordat het virus ook Nederland in zijn greep kreeg. “Ik had net veel werk verkocht via een kleinschalige verkoopexpositie.”

En nu?

“Ik mag hard aan de bak de komende tijd voor een project met fotografe Anique Weve,” vertelt de kunstenares. “In het weekend van 10, 11 en 12 juli is de expositie te zien in Contour Gallery in Rotterdam.” Samen met Weve heeft zij het alter ego Marie Pop gecreëerd. “De titel is The Opulent Temple of the Lost Paradise. Het wordt een combinatie van oud en nieuw werk.” Inge en Anique gaan aan de slag met de invloed van corona op rituelen. “Denk aan begrafenissen en verjaardagen. Maar het gaat niet alleen om corona. Een belangrijke inspiratiebron is ook het bacchanaal, het opzoeken van een religieuze ervaring. Anique fotografeert en ik schilder eroverheen, we laten onze manier van werken samensmelten.” De twee kregen een subsidie voor het project van het Centrum Beeldende Kunst in Rotterdam.


Werk van Marie Pop: Feu / Light it up. Foto: Janine Schrijver

Toekomstplannen

De tentoonstelling Leeuwen op de Coolsingel over de Tweede Wereldoorlog in Rotterdam is nog tot 16 mei 2021 te zien. “Daarnaast heb ik plannen voor een sculptuur, iets dat afwijkt van wat ik normaal doe, maar ik weet nog niet precies hoe dat eruit gaat zien,” zegt Inge. “Een sculptuur maken heb ik één keer eerder gedaan in Duitsland tijdens If Paradise is Half as Nice (IPIHAN). Dat mondde uit in een gek museum met oude ramen als vitrines. Ik laat me graag inspireren door gekke verzamelingen.” Verder staan er, buiten Contour Gallery, niet veel tentoonstellingen in de planning, maar Inge maakt zich geen grote zorgen. “Ik ben blij dat ik gezond ben.”

Foto bovenaan artikel: Leeuwen op de Coolsingel. Foto: Lotte Stekelenburg