Terug naar overzicht

22 februari 2021 | Nieuws

De Piket Kunstprijzen in coronatijd (43): Astrid Boons

Theatermakers, acteurs, kunstenaars en dansers worden hard getroffen door de maatregelen van de overheid om het coronavirus onder controle te houden. Wat voor impact hebben de maatregelen op de kunstenaars van de Piket Kunstprijzen? Deel 43: Astrid Boons, Winnaar Piket Kunstprijzen in de categorie Dans in 2017.

Een heel lang bevallingsverlof

Anderhalf jaar geleden is Astrid bevallen van een zoontje. Na een rustige periode zou ze – het was inmiddels maart 2020 – in Heidelberg de première beleven van haar nieuwe werk Crash. De teleurstelling was groot toen op de dag van de generale repetitie een lockdown werd afgekondigd: het theater ging dicht. Daarna was het stil tot Astrid in december 2020 aan Arise begon, een werk dat op 5 februari van dit jaar online in première ging als onderdeel van CaDance. “Ik kreeg gaandeweg het gevoel van een heel lang bevallingsverlof”, zegt Astrid. “In juni heb ik in Korzo nog research gedaan en ik heb ook hier en daar een workshop gegeven,  maar verder gebeurde er niets.” En dat heeft zeker impact. “Je carrière wordt stilgezet, je wordt niet meer gezien.”

De isolatie omarmen

Werkend aan Arise merkte Astrid dat het afstand houden zijn weerslag had op het creatieve proces. Zijzelf en haar dansers waren getest en erkend als contactgroep. “Maar het duurde wel even voor we elkaar echt vast durfden te houden. Het voelde raar om de click naar fysiek contact te maken. We raakten elkaar alleen vluchtig aan, dat voelde veiliger”, legt ze uit. “En dat is uiteindelijk ook in het werk terechtgekomen. Ik begreep dat ik dat gevoel van isolatie moest omarmen, dat ik daar iets mee moest doen en moest kijken naar wat er juist wel in zat.” De recensies waren lovend. “Ik ben de organisatie van CaDance erg dankbaar voor de livestream. Er was veel belangstelling en dat was hartverwarmend. Het is fijn om weer te worden gezien en het gevoel te hebben dat je vooruit gaat.” Arise maakt, samen met Scala van Krisztina de Châtel, onderdeel uit van het programma Feminale. “We hopen dit jaar in mei en juni en ook volgend seizoen met Feminale op tournee te gaan. Ik maak deze zomer ook een werk voor Conny Janssen Danst en doe mee aan Open Space, een research lab met dansers van NDT2. En voor volgend seizoen is er een avondvullende Korzo/NDT-productie gepland, waar ik zelf ook in sta.”

Een combinatie

Astrid is blij met de snelheid waarmee de kunstwereld op de ontwikkelingen heeft ingespeeld. Livestream is daarbij een belangrijk medium geworden. “Ik denk dat daar wel iets van zal blijven”, zegt ze. “Dankzij livestream bereik je ook mensen die niet zo snel naar het theater gaan. Misschien zien we in de toekomst een combinatie, bijvoorbeeld dat van een programma dat in het theater te zien is, één avond wordt gestreamd.” Toch gaat er volgens Astrid niets boven de ervaring van live. “Ik denk met weemoed terug aan de volle zalen, aan de spanning onder het publiek. Live is waarvoor ik het doe.”

Tekst: Anna Beerens
Foto: Hessel Waalewijn