Terug naar overzicht

21 maart 2021 | Nieuws

De Piket Kunstprijzen in coronatijd (50): Zahira Suliman

Theatermakers, acteurs, kunstenaars en dansers worden hard getroffen door de maatregelen van de overheid om het coronavirus onder controle te houden. Wat voor impact hebben de maatregelen op de kunstenaars van de Piket Kunstprijzen? Deel 50: Zahira Suliman, genomineerde Piket Kunstprijzen in de categorie Dans in 2016.

Ontdekkingstocht naar creatieve uitingsvormen

Het maken van voorstellingen en dansen staat in coronatijd op een lager pitje voor Zahira. “Ik heb het geluk gehad dat ik nog een duet kon maken. De try-out was op het moment dat de theaters weer opengingen en alle voorstellingen kon ik nog spelen.” Het ging om Anything but Opposites voor Here We Live and Now, een duet geïnspireerd door de verschillende lagen in onszelf en hun innerlijke dialoog, gevoed door onze gedachten en gevoelens die ook weer elkaar beïnvloeden. “Ik ben überhaupt niet iemand die constant kan creëren, maar ik heb ook rustmomenten nodig. Nu heb ik de tijd om ook op andere manieren creatief te zijn zonder gebonden te zijn aan een rooster. Ik ben bijvoorbeeld meer gaan schrijven. “Ik zie dat als een creatieve oefening om vorm te geven aan wat er in mij omgaat. Ik schrijf over dingen die mij verwonderen of in mij omgaan en zoek naar een manier om dat een artistieke vorm te geven”, zegt Zahira.

Foto’s Anything but Opposites Zahira Suliman.

Danslessen en optreden in coronatijd

De danseres geeft dansles op een  middelbare en basisschool onder meer vanuit het Jong Korzo-team. “Ik ben nu vooral aan het lesgeven. Soms is dat online en soms gaat het om theoretische lessen over dans in deze tijd. Er mag namelijk niet worden bewogen in de klas. Nu gaat het meer over zaken als ‘hoe kijk je naar dans?’ Het is heel leuk om het hier met jongeren over te hebben.” Het lesgeven aan jonge mensen is uitdagend. “Je wordt omringd door mensen die niet per se een passie voor dans hebben. Het is mooi dat zij mij ook uit mijn eigen bubbel halen.”

Zahira had vorig jaar nooit verwacht dat de coronamaatregelen ook een jaar na dato nog zouden gelden. “Het is nu afwachten in hoeverre we terug kunnen naar hoe het was.” Ze mist het live-element het meest en de uitwisseling met andere mensen. “Ik heb ook performances gehad voor dertig man. Dat was een heel andere ervaring, maar ik vond wel dat er een intieme sfeer ontstond omdat het publiek goed kon zien. Dat had wel iets.” Zahira vindt het belangrijk om projecten te doen waarin zij trouw kan blijven aan zichzelf. “Daar zal ik altijd naar streven.” 

Onderzoek naar eigen bewegingstaal

Zahira wil haar eigen bewegingstaal ontdekken en verdiepen. “Ik vind dat ik een hele specifieke bewegingstaal heb. Mensen vragen vaak aan mij of ik martial arts heb gedaan, maar dat is niet zo.” Ze wil onderzoeken waar deze bewegingen vandaan komen. “Daar meer grip op krijgen. Dat interesseert mij.” Ondanks dat als gevolg van de coronamaatregelen de theaters gesloten zijn, voelt de danseres zich niet verloren. “Ik heb nog wat ijzers in het vuur. Ook geef ik mij op voor audities, maar dat is in coronatijd wel iets lastiger. Er wordt selectiever gekeken naar wie er worden uitgenodigd. Maar natuurlijk heb ik het geluk dat ik op verschillende manieren met mijn vak bezig ben en dat dit ook in aangepaste vorm kan doorgaan”, besluit Zahira.