Terug naar overzicht

24 januari 2024 | Nieuws

Sam Hersbach en Brigitte Louter tonen werk tijdens Art Rotterdam

Van 1 t/m 4 februari 2024 organiseert het Mondriaan Fonds een nieuwe editie Prospects tijdens Art Rotterdam op het terrein van de Van Nelle Fabriek. De tentoonstelling laat het werk zien van 86 startende kunstenaars, waaronder Brigitte Louter (Schilderkunst-genomineerde 2018) en Sam Hersbach (genomineerde Schilderkunst 2021). Alle Prospects-kunstenaars ontvingen in 2022 een financiële bijdrage van het Mondriaan Fonds om een start te maken met hun carrière.

Het Mondriaan Fonds organiseert de tentoonstelling Prospects jaarlijks om de zichtbaarheid van startende kunstenaars een extra impuls te geven. Door de nabijheid van Art Rotterdam kunnen kunstprofessionals en verzamelaars, maar ook een brede groep geïnteresseerden kennismaken met het werk van deze veelbelovende kunstenaars.

Brigitte’s werk

Brigitte Louter (1996) is geïnteresseerd in hoe de mens voortdurend de wereld probeert te structureren en in kaart te brengen. Met haar installaties, tekeningen en sculpturen creëert ze scenario’s die een geheel eigen logica volgen. Zo brengt ze een persoonlijke ordening aan in de willekeurige details van onze chaotische planeet.

Neem het werk dat Brigitte op Prospects toont: The model organism and her plastic response (2023). Deze installatie bestaat uit een tekening, een video, een soundtrack en het middelste deel van een bus; de zogeheten ‘vouwbalg’. Centraal in deze installatie staat de ‘Daphnia’, ook wel bekend als watervlo. Dit zijn minuscule kreeftachtigen, die weliswaar veelvoorkomend zijn, maar waar de mens voornamelijk aandacht voor heeft in de vorm van gevriesdroogd visvoer of vanuit de wetenschap. Omdat ze transparant zijn kunnen de interne processen zoals vertering en voortplanting goed geanalyseerd worden, daarnaast zijn watervlooien door hun gevoeligheid een goede indicator van de waterkwaliteit. Ook al merken watervlooien (zover we weten) niet zoveel van hun dienstbaarheid aan de wetenschap, toch knaagt er bij Louter iets aan hoe we ons tot deze dieren verhouden. Ze vraagt zich af tot in hoeverre het voor een mens mogelijk is een watervlo werkelijk te zien en begrijpen buiten deze dienstbare lens.

In de tekst die bij de vouwbalg klinkt, staat een individuele watervlo centraal. Deze wordt geobserveerd terwijl de vlo zich lijkt te schikken naar het verwachtingspatroon van de mens die haar beschrijft. Zo presenteert Louter een grootse installatie waarin het allerkleinste terugkijkt naar ons.

Sams werk

Sam (1995) is een totaalschilder. Hij is iemand die nadenkt over elke betekenislaag die een werk kan hebben: van betekenis bepaald door de inhoud van de afbeelding en de pigmenten van de verf tot aan de betekenis die specifieke tentoonstellingsruimtes met zich meedragen en de processen die aan het maken van een tentoonstelling voorafgaan. Op Prospects toont Sam een serie van drie schilderijen en een plint die tezamen een goed beeld geven van deze benadering.

De eerste twee schilderijen tonen het formele begin en eindpunt van het Kunstenaar Start traject, de bijdrage die hem naar de Prospects tentoonstelling heeft gebracht. Hersbach schilderde de vergaderruimte na van het kantoor van het Mondriaan Fonds. Daar beslissen commissieleden onder andere over fondsaanvragen, zoals de aanvragen voor Kunstenaar Start. Het schilderij ernaast toont het Distributiecentrum, de Prospects locatie waar ontvangers van Kunstenaar Start nu hun werk tonen. In zijn werk speelt Sam met de realiteit. Zo schilderde hij de vergaderruimte niet naar het leven, maar werkte hij met een digitale afbeelding van de interieurarchitecten en gebruikte hij voor de tentoonstellingszaal een 3D-tekening. Ook voegde hij verschillende lagen toe door ‘fantasie-wezens’ te schilderen en verwijzingen naar onderzeeërs, diepzeedieren, meervallen en helmgras.

Sam wil de presentatie van zijn werken tot in de puntjes uitwerken en elk aspect even waardevol behandelen. Daarom maakt hij zijn eigen pigment en beïnvloedt hij de omgeving van zijn schilderijen. Zo dragen al deze verschillende lagen, van plint tot pigment, bij aan het creëren van één groot kunstwerk.

Laatste keer in Van Nelle Fabriek

Art Rotterdam viert haar 25ste editie voor de laatste keer in de iconische Rotterdamse Van Nelle Fabriek, UNESCO werelderfgoed. Na 11 edities zal Art Rotterdam vanaf 2025 verhuizen naar het Ahoy Rotterdam.

Een impressie van Sams werk dat tijdens Prospects is te zien. Foto: Mondriaan Fonds