Terug naar overzicht

19 december 2016 | Nieuws

Solo-expositie Debbie Young in galerie Vonkel

Mooi nieuws van onze winnaar schilderkunst dit jaar: een heuse solo-show van Debbie Young in galerie Vonkel! Voor deze eerste eigen expositie maakte Debbie zes nieuwe werken, waarvan één doek een hele muur vult. “Het gaat over allemaal gedachtekronkels.”

Debbie vertelt opgetogen over het maken van nieuw werk. “De afgelopen tijd heb ik alleen maar mijn examenwerk kunnen laten zien. Dat is nog niet zo oud, maar ik raak snel verveeld, haha! Ik moest ook veel organisatorische dingen regelen, dus ik miste de tijd in de studio. Ik heb zo snel mogelijk een studio in Glasgow geregeld, en heb al deze stukken gemaakt. Dat was heel erg leuk en opwindend.”

Een groot, muurvullend doek was Debbies uitgangspunt voor de nieuwe werken, maar ze wilde ook uitproberen of ze op een andere, kleinere schaal, te werk kon gaan. “Omdat ik dat nooit doe. Ik maak altijd werk met een grote impact, en drama en explosiviteit. Bij de kleinere werken moest ik het beperken. Het is een stuk moeilijker om dan dezelfde soort impact te genereren.” Ze probeert nu verschillende methoden uit om te kijken wat werkt en bij haar past. “Ik hou van uitdagingen dus dat zijn die kleine werken geworden.”

Werk van Debbie Young in galerie Vonkel, Den Haag

Werk van Debbie Young in galerie Vonkel, Den Haag

6 days sober

De expositie heet ‘6 days sober’ en beslaat alle “krankzinnige beslissingen” die recent zijn genomen in de wereld, legt ze uit. Volgens Debbie is de wereld wakker geschud door gebeurtenissen zoals de verkiezing van Donald Trump als president van de Verenigde Staten en de Brexit, de keuze van het Verenigd Koninkrijk om uit de Europese Unie te stappen. “Iedereen lijkt boos en verward nu, daar wilde ik iets mee doen. Het zat eraan te komen. Now everyone is freaking out.”

Ze ging intuïtief te werk. “Het gaat over allemaal gedachtekronkels. Ik heb waarschijnlijk ook Adam Curtis’ film HyperNormalisation (over een wereld die eigenlijk nep is, maar die je toch accepteert als echt, red.) te vaak gekeken, haha. Samenzweringen overal! Het was gaaf om te maken. Ik ga er ook speels mee om. Want hoewel al deze gekke dingen gebeurd zijn, en alles zo door de media is opgeblazen, en er massale paniek en angst heerst, is alles waarschijnlijk hetzelfde als vroeger.”

Schotse zwarte markt

Haar materialen vond Debbie op de beroemde zwarte markt in Glasgow, de ‘Barras’. “Alles is er gestolen, je kunt er de meest willekeurige dingen vinden. Zoals 500 paar sokken voor 1 pond. Het is een goudmijn voor een kunstenaar. Je kunt er allerlei materialen, zoals hout en canvasdoeken, die je normaal nooit zou vinden, spotgoedkoop op de kop tikken. Ik ging erheen met een missie: ik wilde dingen vinden die intuïtief zouden weergeven wat ik probeer te zeggen. Je weet eigenlijk nooit waarom je bepaalde materialen kiest, maar als je ermee aan de slag gaat valt alles op z’n plek.”

Werk van Debbie Young in galerie Vonkel, Den Haag

Het muurvullende doek van Debbie Young in galerie Vonkel, Den Haag

Dat gebeurde bijvoorbeeld met haar grote doek, dat uit aan elkaar genaaide stukken bestaat, en een spiegel op de maatschappij is. Debbie stippelde een route voor de kijker uit. Ze begint in de linkeronderhoek: “Daar beginnen de vlammen van de hebzucht om zich heen te slaan.” Door naar het midden, naar de bolling, een soort berg van stof, waar een zilveren lepel uitsteekt: “Hebzucht is vrij, de rijken hebben de wereld weer overgenomen.” Een vermorzelde bril, midden bovenin: “Alle intelligente beslissingen en alle logica zijn aan flarden geslagen.” De vegen huidkleurige en rode verf stellen delen van het menselijk lichaam voor. “Mensen zijn zo gefragmenteerd geworden. Door het internet hebben ze geen band meer met de realiteit. Ze leven een online ‘avatar-leven’.” Debbie heeft het nu over de media en wijst naar de projectieglaasjes die ze op het doek heeft geplakt. “Schermen met informatie en beelden duiken continu op.”

Werk van Debbie Young in galerie Vonkel, Den Haag

Nieuw, kleiner werk van Debbie Young in galerie Vonkel, Den Haag

Façade

“Ik wilde het werk eruit laten zien als een façade, als de voorkant van een oude, vervallen winkel, met dingen die bedekt zijn. Dat is het idee van de ‘post-waarheid’. Het werk zelf gaat over een letterlijke façade, over het verbergen van dingen. Er zit iets achter, maar je kunt niet zien wat het is totdat dingen weg beginnen te vallen. Sommige lagen lijken haast gewelddadig over elkaar heen te zijn gebarricadeerd, het lijkt bijna alsof de verschillende lagen aan de kijker opgedrongen wordt, en ze moeten ontdekken wat erachter schuilt. Maar ja, ik hou ook gewoon heel erg van dingen kapot maken. Daar zit moeiteloze schoonheid in. Toen ik door Glasgow liep waren er zoveel vervallen gebouwen waar bomen door de daken heen groeiden. Ik hou daarvan.”

Sid Young

Behalve haar eigen expositie heeft Debbie nog meer projecten lopen. Zo maakte ze onlangs een muurschildering in Amsterdam, bij een dame die haar werk in de Amsterdamse SBK galerie zag. Een ander, groter project is de uitwisseling met kunstenaars uit haar thuisstad Glasgow in Schotland en Den Haag, getiteld Sid Young. De naam is een samensmelting van de achternamen van mede-initatiefneemster Katerina Siderova en Young zelf.

Het uitwisselingsproject ontstond vanuit de gedachte van een soort niemandsland na het afstuderen. Debbie en Katerina besloten niet af te wachten maar het heft in eigen hand te nemen. “Dan kunnen we ook getalenteerde mensen die we ontmoet hebben, kennen en vertrouwen en met wie we graag willen werken over laten komen.” De eerste show was een paar weken geleden. Debbie is tevreden: “Ondanks dat er maar weinig mensen kwamen, ging het heel goed en was het fijn om te doen. We hebben het zo uit de grond gestampt, wat ook maar weer laat zien hoe makkelijk het is om shows te organiseren en goede kunstenaars met kwaliteit uit te nodigen.”

Voor de expositie kregen Debbie en haar mede-initiatiefneemster, Katerina Siderova, een klein stipendium van 300 pond van het Britse O2 Think Big-fonds. “We gaan proberen in verschillende steden te exposeren, onder andere in Den Haag en Glasgow. Verder dan dat zijn we nog niet, maar het lange termijnplan is nu teruggebracht tot een tweejarig project waarin we zoveel mogelijk expo’s willen doen als mogelijk. We vragen ook subsidie aan bij de grotere Schotse kunstfondsen, en we hopen op het beste. Dus hoewel dat niet echt mijn ding is, verdiep ik me nu ook in de zakelijke kant.”

‘6 days sober’ en is t/m 21 januari 2017 te zien in galerie Vonkel in Den Haag. Meer info over de expositie