Winnaars 2016

Schilderkunst: Debbie Young (1990)

Debbie Youngs werken kennen zowel een letterlijke als figuurlijke gelaagdheid, waarbij elke laag de vorige relativeert of deels aan het oog onttrekt: zoals je in een vervallen huis de geschiedenis van alle voorgaande bewoners in de verschillende lagen behang zou kunnen aantreffen. Ze werkt met een geslaagde combinatie van realistisch geschilderde elementen, foto’s, gips, wonderlijke figuurtjes van klei en lagen epoxy. Het gebruik van clichébeelden en ironische elementen zorgt voor humor. Haar diverse presentatievormen pakken tegen de verwachting goed uit. Soms gaan de werken op in een getransformeerde ruimte, soms zijn het individuele objecten aan een witte muur. Hiermee spoort Debbie de beschouwer aan steeds op een andere manier te kijken. Het resultaat is explosief, maar ook kwetsbaar en persoonlijk.

Toneel: Kaatje Kooij (1990)

Kaatje Kooij is authentiek, serieus en ook bescheiden, poëtisch en fijngevoelig. Daarnaast is ze eigenzinnig en soms dwars. Ook zoekt ze het experiment op door buiten de gebaande paden te treden en verwerkt ze daarin een vleugje eenzaamheid. Zo werkte ze bijvoorbeeld aan thema’s die voor haar erg delicaat bleken, dat getuigt van kracht. Het afgelopen jaar is ze hard doorgegroeid naar een volwassen actrice. Kaatje is altijd dienstbaar aan de inhoud van het toneelstuk. Dat is een grote kwaliteit. Ook is ze goed in haar taalbeheersing en tekstbehandeling. Ze kan snel schakelen en weet zichzelf op de juiste momenten niet te forceren. Kaatje zoekt de uitdagingen waar ze kan. Daarbij blijft ze dicht bij zichzelf en eerlijk. Ze heeft een grote passie voor het vak en veel potentie om door te groeien.

Dans: Alice Godfrey (1994)

Als je binnen de talentenpool van het Nederlands Dans Theater 2 – waarschijnlijk het beste juniordansgezelschap ter wereld – eruit weet te springen, is er iets bijzonders aan de hand. Alice is een magnetische toneelverschijning. Ze is een absolute blikvanger met een intrigerende, intense uitstraling, die tegelijk speels en raadselachtig is. Haar talent is evident, ze heeft het lijf en een gezonde dosis gekte. Maar dat betekent niet dat alles wat ze aanraakt zomaar in goud verandert. Ze werkt heel hard en blijft dag in dag uit zoeken naar de sleutels tot haar rollen. Dat lukt haar: ze weet met haar interpretatie de choreografie altijd iets extra’s te geven. Alice heeft het in zich om een groot kunstenaar te worden.

Juryprijs: Leo Spreksel (1950)

Juryprijs: Leo Spreksel (1950)

Leo Spreksel is de belichaming van wat één individu voor de ontwikkeling van dans in een stad kan betekenen. Dat begint al in 1988 na zijn aanstelling als eerste dansprogrammeur van het Korzo theater in Den Haag. Hij begrijpt dat jong talent alleen aan het kunstklimaat van een stad gekoppeld kan worden door ondersteuning. Dat doet hij onder meer door het eerste productiehuis voor dans in Nederland te vormen. Door samenwerkingen met anderen, zoals het Holland Dance Festival en het Nederlands Dans Theater, tilt hij talentontwikkeling naar een hoger plan. Ook zet hij zich in voor jongeren en geeft hij andere dansvormen, zoals Indiase dans en breakdance, een plek in het theater. Spreksels verdiensten voor de dans zijn van onschatbare waarde. Mede dankzij hem kan Den Haag zich met recht profileren als een dansstad van internationale allure.

Visies op de toekomst tijdens Piket Kunstprijzen 2016

“Ze exposeren zich suf.” “Werken met jonge kunstenaars zit in ons DNA.” En: “Nieuwe ideeën zijn belangrijk om het kunstklimaat levend en vitaal te houden.” Slechts enkele kenmerkende uitspraken uit het allereerste panelgesprek tijdens de uitreiking van de Piket Kunstprijzen 2016, die dit jaar in het teken stonden van drie vrouwelijke winnaars.

Ten overstaande van een volle zaal in Theater aan het Spui vertelden maandagavond 21 november vier visiemakers uit het veld hun kijk op kunst en talentontwikkeling. Presentator Marcel Verreck voelde de pannelleden (Leo Spreksel, artistiek directeur Korzo theater, Joris Wijsmuller, wethouder cultuur en stadsontwikkeling, Marieke Schoenmakers, directeur Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en Cees Debets, directeur Theater aan het Spui) aan de tand.

’Jonge makers tonen parameters van de toekomst’

Zo zei Leo Spreksel – tevens de totaal verraste winnaar van de Piket Juryprijs dit jaar – over het belang van jonge kunstenaars: “Dan zie je de parameters van wat er in de toekomst gaat gebeuren.” Daar komt volgens hem bij dat Den Haag als kunststad gegroeid is: “Toen ik begon om jonge makers naar Korzo te halen, waren ze er niet. Nu wel. In Den Haag kun je wonen, leven en werken. Dat is heel belangrijk.”

Joris Wijsmuller, wethouder van onder meer cultuur, onderstreepte het belang van groei en vertelde dat de gemeente inzet op talentontwikkeling: “Kunst is vernieuwing, en dat is belangrijk. We hebben een broedplaatsenbeleid, we bieden kruisbestuiving. We werken samen met kunstvakopleidingen.”

’Schijt aan disciplines’

Cees Debets, directeur van Theater aan het Spui, ziet een generatie kunstenaars opgroeien “die schijt hebben aan disciplines. Die hybride kunstvorm moet doorgroeien.” En hij reageerde ook op de landelijke politiek: “Er lag een panklaar idee om het cultuurbudget te verhogen, maar de minister weigert dat. Dat is een enorme aantasting van het zorgvuldig opgebouwde culturele bestel van Nederland.”

‘Durf te falen’

En hoe hou je je nou staande als jonge kunstenaar tegenwoordig? Daar wisten de panelleden nog wel wat op te antwoordden. Debets: “Reken nergens op, maar doe het wel.” Marieke Schoenmakers, directeur Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten: “Durf te falen.” Spreksel: “Wees vastberaden en heb een ongelofelijke dosis nieuwsgierigheid.”

Tijdens de uitreiking trad singer-songwriter Koosje Sekreve op. Ze zong onder meer een bewerking van Nancy Sinatra’s Bang Bang, beluister ‘m hieronder:

’Ik heb nu oergevoelens, ik ben zo dankbaar!’

Dit is wat de winnaars na afloop zeiden over het winnen van de Piket Kunstprijs 2016 en hun toekomstplannen:

Debbie Young (schilderkunst): “Ik voel me uitgelaten! Ik had echt niet verwacht dat ik zou winnen. Ik had wel al veel lol met het bedenken wat ik met het prijzengeld zou doen, maar nu ik heb gewonnen wil ik het investeren in materiaal en apparatuur. Ik wil een kleine bakoven kopen, waar je klei in kunt bakken. Dat is een grote investering. Normaal gesproken moet je als kunstenaar naar werkplaatsen daarvoor, maar nu kan ik het zelf doen. Dat zal zo’n duizend euro kosten, denk ik. Met de rest van het geld wil ik materiaal kopen en de transportkosten vergoeden.”

Alice Godfrey (dans): “Ik voel me enorm overweldigd en ben een beetje onhandig met woorden nu, en ik ben natuurlijk ook ontzettend dankbaar! Ik heb nu oergevoelens. Ik had niet verwacht dat ik zou winnen, ik had nul verwachtingen. Het was een verrassing! Het prijzengeld gaat in de toekomst zeker weten naar een artistiek project of samenwerking.” Over de award zei ze: “Ik vind ‘m heel interessant. Is het echt zilver? Wauw. Het is heel mooi, hij zal goed staan op mijn schoorsteenmantel. De award ziet er een beetje uit zoals mijn brein nu is!”

Kaatje Kooij (toneel): “Deze prijs is een bevestiging voor mij, maar het zette mij ook aan het denken toen ik genomineerd was. Ik wil onafhankelijk zijn en ik werk altijd hard zonder daarbij echt bevestiging nodig te hebben. Ik ben blij en ik zie deze prijs echt als een kans om de ideeën die ik heb verder te ontwikkelen. Er zijn altijd ideeën, maar ik wil nu vooral heel graag iets met muziek doen. Door dit geld kan ik bijvoorbeeld een samenwerking aangaan met een musicus en daardoor meer leren en ontdekken over mijn eigen muzikaliteit. Ik zie mezelf als een performer; ‘theatermaker’ heb ik altijd een moeilijk begrip gevonden. Het betekent eigenlijk niet zoveel, maar tegelijkertijd is dat wel wat ik wil doen. Ik heb altijd geschreven, gespeeld en ik heb ook weleens medestudenten geregisseerd. Ik ben wel meer een uitvoerder dan een regisseur. Dankzij deze prijs heb ik de mogelijkheid om meer na te denken over hoe ik mezelf zie, het is een investering in mezelf. Ik wil ontdekken hoe ik een betere performer kan worden.”

Nieuws

03 April 2017 | Nieuws

Adieu and farewell: experiences of our departees from the jury

Lees meer
27 March 2017 | Nieuws

Sculpture 2016: Anneke Schat leaves nothing to chance

Lees meer
01 February 2017 | Nieuws

Rutkay Özpinar en Karel van Laere op Cadance festival

Lees meer
27 January 2017 | Nieuws

Interview Rinus Sprong: “Juryleden leren echt van elkaar”

Lees meer
Meer nieuws