Piket Juryprijs: Marcel Roijaards

Schilderkunst: Katarina Head

Schilderkunst: Katarina Head

Met een haast wetenschappelijke benadering van bestaande beelden, organische vormen en herhaling van kleuren en patronen geeft Katarina haar beeldmateriaal een nieuwe context en schept composities van droombeelden, hallucinaties en alternatieve werkelijkheden. Haar werelden raken aan die van Jheronimus Bosch, maar ook aan de denktrant van Escher en de esoterie van Mondriaan. De mystiek die Katarina Head met haar werk oproept, nodigt de beschouwer uit om weer eens goed te kijken naar de realiteit waarin wij leven. De jury is gegrepen door de wijze waarop Katarina de grote thema’s van het leven – zoals dood, schoonheid en natuur – op een heel eigenzinnige wijze in haar schilderijen weet te vatten.

Dans: Heavy Hitters

Dans: Heavy Hitters

Heavy Hitters is een multi-generationeel collectief van het HHC (Haagse Hiphop Centrum). Dankzij de steun en de sfeer die het HHC biedt, hebben de leden van dit collectief de durf om te blijven groeien, zich te ontwikkelen en zich uit te drukken. De jury wil de Piketprijs van 2023 toekennen aan Heavy Hitters, in het bijzonder aan Tim Kromhout, Jason Pereira, Diego Nogueira, Toby Tanate, Bonne van Brucken Fock en Zeph van der Beek. Zij vielen ons op omdat zij het lef hadden zich buiten hun comfort zone te begeven en een stap verder te gaan. Met Common Enemy, hun samenwerking met Lea Ved (Nederlands Dans Theater), hebben zij het idee van wat hiphop zou kunnen zijn verruimd en laten zien hoe het toeschouwers kan aanspreken, niet als een vaststaand concept maar als een levende, zich ontwikkelende praktijk. De inzet van Heavy Hitters, hun vaardigheid, kwaliteit en potentieel verdienen het te worden gezien en gesteund. 

Toneel: Finn Borath en Boris de Klerk

Toneel: Finn Borath en Boris de Klerk

Met behulp van die theatrale en technische middelen bouwen ze een wereld van licht, rook, ritme en sound. Ze presenteren een script zonder woorden dat iedere toeschouwer op een eigen manier ‘leest’ en beleeft. Hun werk is geschikt voor verschillende ruimten en treedt daarmee, heel aantrekkelijk en gewaagd, buiten de oevers van het theater. De jury is benieuwd waar het heen gaat, hoe ze zichzelf gaan uitvinden. Boris en Finn beheersen de taal van het beeld en gaan onderzoekend en met veel moed hun weg. Deze moed willen wij graag belonen.

Piket Juryprijs: Marcel Roijaards

Piket Juryprijs: Marcel Roijaards

Marcel Roijaards is schrijver, regisseur en docent, geboren in Scheveningen en wonend in Den Haag. Hij heeft in de loop der jaren veel jonge mensen kennis laten maken met het toneel door middel van spellessen, voorstellingen en performances met ‘jongeren van alle leeftijden’, zoals hij het zelf omschrijft, bij de Haagse theaterschool Rabarber en op middelbare scholen. Daarnaast schreef hij de scripts voor films die meerdere prijzen in de wacht hebben gesleept. Marcel is een geëngageerd en bevlogen mens die op een zachte, intense, emotionele manier betrokken is bij het vak, zijn studenten en zijn werk. Een grote mond, maar immer bescheiden en liefdevol. Het is goed om Marcel in het zonnetje te zetten, want hij heeft het ontzettend verdiend! In stilte en op de achtergrond is hij namelijk van enorm belang voor een hele generatie jonge, Haagse makers die allemaal vol lof over hem spreken.

Schilderkunst: Marieke Peeters

Marieke maakt grote installaties waarin je wordt ondergedompeld en die je één-op-één daadwerkelijk ondergaat. Vaak hebben ze een performatief karakter. Haar werk gaat uit van zeer persoonlijke emoties en ervaringen; het heeft een zekere ambiguïteit en een enigszins duistere onderstroom. Marieke speelt met die meerduidigheid en met het immersieve van haar werk. De jury vindt haar werk indrukwekkend en fascinerend en is met name nieuwsgierig naar de ontwikkeling van het theatrale aspect. In de vorm die ze nu verkiest levert noch theater noch kunstruimte de ideale situatie. De jury heeft echter groot vertrouwen in haar potentie en wil haar met deze prijs dan ook aanmoediging en steun bieden om haar werk uit te diepen, te bevragen en te onderzoeken, en zo te komen tot een optimale beleving ervan.

Dans: Isla Clarke

Isla Clarke is in verschillende opzichten uniek. Allereerst is ze een opmerkelijke danseres met een enorm charisma en een geheel eigen wijze van bewegen. Daarnaast is Isla een transvrouw die bezig is met haar transitie. Ze heeft ervoor gekozen de transitie en haar werk samen te laten gaan en het proces te incorporeren in haar kunstenaarschap, waarmee een heel bijzondere artistieke situatie ontstaat. Het feit dat zij tijdens haar transitieproces niet opzij stapt, maar zowel haar gezelschap als haar publiek erbij betrekt, geeft blijk van veel moed. De jury denkt dat de wijze waarop ze zichzelf binnen de danswereld positioneert, zowel artistieke als maatschappelijke impact zal hebben en een weerklank zal vinden die verder gaat dan wat er op het toneel gebeurt.

Toneel: Joep Hendrikx

Joep is een integere en open speler, eigenzinnig, vol humor, brutaal. Als lid van het duo De Poezieboys heeft hij zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot poëziekenner en -speler met een eigen krachtig stemgeluid. Joeps tekstbehandeling is ongelooflijk mooi en zijn omgang met de poëzie en de taal toont steeds meer diepte en rijpheid. De vakjury heeft met bewondering gezien dat Joep op een volwassen, sociaal-sensitieve manier met zijn publiek kan omgaan – een volwassenheid die ook herkenbaar is in zijn werk. De jury is onder de indruk van de wijze waarop De Poezieboys jonge mensen weten te mobiliseren voor de dichtkunst en overtuigd van Joeps rol als voorbeeld voor een nieuwe generatie theaterkijkers én -makers.

Piket Juryprijs 2022: 1646 Experimental Art Space
Meer weten? https://1646.nl/nl/

Piket Juryprijs 2022: 1646 Experimental Art Space

1646 ontstond als kunstenaarsinitiatief, voor en door kunstenaars, en groeide uit tot een van de belangrijkste kunstpodia die Den Haag rijk is. Het is dan ook al jarenlang een plek waar kunstenaars ruimte en middelen vinden om nieuw werk te produceren en presenteren en/of een boost te geven aan hun kunstpraktijk. Daarnaast biedt 1646 gelegenheid tot dialoog en engagement. De organisatie is kleurrijk en divers; de inhoud staat altijd centraal. De jury van de Piket Kunstprijzen wil met deze juryprijs de organisatie van 1646 eren vanwege een lange en zeer consistente positieve aanwezigheid die door de jaren heen van grote betekenis is geweest. De inzet, houding en programmering van 1646 komt zonder enige twijfel al heel lang ten goede aan het Haagse kunstklimaat.

Schilderkunst: Narges Mohammadi

Narges Mohammadi kwam als zevenjarig meisje uit Afghanistan naar Nederland. Haar persoonlijke ervaringen spelen vanzelfsprekend een rol in haar werk, maar wat ze creëert is universeler dan ‘Afghanistan’ en overstijgt de actuele discussie. Alles aan Narges ademt een grote gedrevenheid om te scheppen en alles wat zij maakt is even doordacht. Haar werk toont kwaliteit en potentie. Het is uitzonderlijk dat mensen zo ‘in hun kunst staan’ als Narges doet. Narges verzamelt medekunstenaars, vaak met een vergelijkbare achtergrond, om zich heen. Zij aan zij creëren ze hun omvangrijke installaties en delen ze de resultaten. De jury vindt ook deze sociale kant van Narges’ kunstenaarschap bewonderenswaardig.

Dans: Katarina Van den Wouwer

Katarina Van den Wouwer maakte grote indruk als lid van het Nederlands Danstheater, maar de prijs heeft betrekking op wat daarna kwam: de stappen die ze zette om haar hart te volgen en te zoeken naar nieuwe wegen om het haar gegeven talent verder te ontwikkelen. Haar eigen virtuositeit overstijgend, begeeft Katarina zich van ‘dans als podiumkunst’ naar ‘dans als act of living’. Ze geeft daarbij blijk van een enorme overtuigingskracht, gevoeligheid en generositeit. Het is fascinerend om te zien hoe haar lichaam opgaat in haar omgeving en de grens tussen haarzelf en haar partner of het object waarmee ze danst geheel lijkt te verdwijnen.

Nieuws

13 juni 2024 | Nieuws

Johan Gustavsson: ‘Een prijs om jonge kunstenaars te ondersteunen is ontzettend belangrijk’

Lees meer
07 juni 2024 | Nieuws

Amos Ben-Tal: ‘Art is part of the infrastructure of society’

Lees meer
| Nieuws

Vertrekkend jurylid Amos Ben-Tal: ‘Kunst hoort bij de infrastructuur van de samenleving’

Lees meer
04 juni 2024 | Nieuws

Voormalig danser Mitchell-lee spot nieuw talent voor Piket Kunstprijzen

Lees meer
Meer nieuws